reklama

Dvadsať rokov samostatného Slovenska vnímam ako súvislú katastrofu

Peter Bulík má 55 rokov, je bývalým poslancom FZ ČSFR, hlasoval za rozdelenie Československa, pracuje ako pedagóg, riaditeľ Strednej odbornej školy Juraja Ribaya v Bánovciach nad Bebravou, je spisovateľ a regionálny politik .

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

1. V tomto roku si najmäpolitici pripomínali dvadsiate výročie vznikusamostatného Slovenska. Veľká väčšinaobčanov však prešla touto udalosťouprinajmenšom vlažne. V týchto dňochsme si však oficiálne takmer vôbec nepripomenuli  95. výročie vzniku Československa.  Pre generáciu dnešných tridsiatnikov to už nieje ani naša história. Patríš medzi týchbývalých poslancov Federálneho zhromaždenia, ktorí hlasovali za rozdelenie Československa.  Ako vnímaš obe uvedené výročia ? A ďalšiaotázka: nikdy si svoje hlasovanie neoľutoval ?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

  Somviac-menej  racionálny typ. Pravda je taká, že ak by som vo FZ ČSFR  nesedel  ja a nehlasoval, rozdelenie republiky bysa udialo rovnako. Sedel a hlasovalby tam niekto iný...  A hlasoval  by  rovnakoako  ja. Tak dozrela doba.  Historickéudalosti sa valia svetom svojou vlastnou logikou  akoby bez  ľudského  pričinenia. Ľudí vtrhávajú do svojhovíru ako tornádo.  Chcem  tým povedať  toľko, že svojej osobnej účasti na rozdeleníČeskoslovenska  nepripisujem  prehnaný význam . Som rád, že som bol pritom keď sa lámalahistória a vznikalo čosi nové, ale beriem  vec  triezvo. Mal som 34 rokov, bol som  1,5 roka v politike  a ako väčšina ľudí v bývalom  Československu som bol  plný ponovembrových  ideálov a očakávaní. Až tak, že sme si dobrovoľne zrušili svoje poslanecké mandáty  a boli sme s tým  rozhodnutím spokojní. V celom vtedajšompost-sovietskom priestore bol veľký politický pohyb a vnímali sme to akošancu pre emancipačné snahy Slovenska.  Avšak...  Koncom roka 2012 bolo zorganizované stretnutie poslancovbývalého FZ ČSFR v priestoroch starej SNR, po rokoch sme sa stretli a porozprávali. V podstatevšetci sme sklamaní z novodobého dvadsaťročného príbehu Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

   A k   95. výročiu vzniku Československa toľko: Myslím, že Česi nám historicky pomohli viac, ako my im a bolo by prinajmenšom slušnéprimeraným spôsobom toto výročie aj oficiálne pripomenúť na najvyššej štátnej úrovni a dôstojne ho osláviť. Je hlúpe  ak spolu neoslavujú životné jubileum dvajabratia, ktorí žili 75 rokov v jednom dome. Taký postoj jeprízemný a príznačný pre našu mentalitu. A neverím, žev budúcnosti môže byť iný. Nová generácia má v globále ešte menší kultúrny, historickýa spoločenský rozhľad akopredošlé, dostáva podstatne menejkvalitné vzdelanie, pribúda  témo ktorých sa nehovorí, jednoduchoich nik nedáva na stôl, nie sú  pre  mainstream  dôležité, médiá  neinformujú objektívne, zato hlavne senzačne, nehľadajútémy, ale škandály. Zo spoločenského podhubia, ktoré tu vládne, sotvavzíde niečo  pozitívne, iba ak by nejakánová revolúcia. A tú by už aj bolo treba !  Sem tam sa objavíniekto, komu na veciach  záleží, aleje ako osamelý plavec v rozľahlom oceáne...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Pravdepodobne  veľká  väčšina  ľudí  malamimoriadne  očakávania... Prečo stesklamaní vy, bývalí poslanci FZ ČSFR ?

    Nedovolím si hovoriť za všetkých poslancovbývalého FZ ČSFR, poviem iba to, čo mne vyplynulo z našich vzájomnýchrozhovorov, keď sme v parlamente a na ubytovni svojho času preberalivtedajšie aktuálne politické témy. V podstate všetci  sme  si mysleli,očakávali sme to a veľmi  smechceli, že bude lepšie. Hoci  o tom, ako bude vyzerať to lepšie, mal každý svoje vlastné predstavy. Médiá  vo vtedajšom nadšení  zo  zmien ponúkali ľuďom tie najlepšie vízieo demokracii, prosperite, slobode, blahobyte, niektoré možno vedenéskúsenými  manipulátormi, nikto sanenazdal, čo všetko príde. Odhadujem ,že väčšina ľudí chcela istoty socializmuvýdatne zahustené bohatstvom kapitalizmu... Dosť  sa vtedy všeobecne hovoriloo tom, ako sme si Slováci nikdy  nevládli sami, ako nám celé storočia niektorozkazoval a ako všetky krivdy plynúce z tohto faktu  opravíme a napravíme. Tešili sme sa, ako nastolímev našej republike suverenitu, spravodlivosť, blahobyt... Možno miernetendenčné  a možno aj naivnépredstavy, ale cítili sme ich ako poctivé. Nikdy sa vtedy nehovoriloo nejakej privatizácii, uvoľnení trhov, krachoch a výpredajislovenských firiem a majetku, totálnej  zmene ekonomickej koncepcie Slovenska, aniv najhorších snoch sa nikomuneprisnil rozvrat zdravotníctva, súdnictva, školstva, medziľudskýchvzťahov, úpadok  morálky,  státisíce nezamestnaných. Z takéhoto vývoja  sme sklamaní. Všetko sa dnes  deje takneuveriteľne rýchlo a povrchne, formálne, nezmyselne  a zbytočne ! Ľudia sa tak náhlia zarôznymi chimérami,  že nemajú  kedy  žiť ! Pobehujú  v akomsi virtuálnom svete a ten  skutočný hodnotový neregistrujú aleboho v tej šialenej každodennejnaháňačke  ignorujú. Akoby nemohli inak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3.  Je  veľa  vecí, ktoré môžeme právom kritizovať.   Čo najviacprekáža Tebe ?  Vidíš nejakú cestu,svetielko v diaľke, ktorou  by sa dalo  vyjsť  z tmavého lesa  ?

   Ani neviem, či sa dá zadefinovať nejakénajviac... je toho toľko ... V princípe mi však prekáža  toisté, čo väčšine ostatných občanov Slovenska. Neviem, či to bude priveľkézjednodušenie, ale žiada sa mi to povedať tak, že dvadsať rokov novodobejsamostatnej éry  Slovenska  je jedna súvislá katastrofa !  Očakávaný prosperujúci slovenský štát  veľmi nenastal, zato sa prehlbujú problémy vovšetkých oblastiach života väčšine  tzv. „obyčajných“  ľudí.  Zvyšuje sa zadlženie štátu, nezabúdajme, že raz to bude musieť niekto zaplatiť...  systém širokospektrálne zlyháva a z nášho štátu sa stáva  jedno  bezohľadné  cynické monštrum.  Radový slovenský občan má dnes veľký sen – dopracovať sak dôchodku. A to je pre mňa obrovské sklamanie. Pracujem 30 rokovv školstve, poznám názory mladých ľudí a viem, že veľké percentoz nich nespája svoju budúcnosťs týmto štátom.  A to jetragické ! Ja som hlasoval za rozdelenieČeskoslovenska a môj syn žijev zahraničí a ja som s jeho rozhodnutí veľmi spokojný.

4.   To   pomerne silné slová.   Zopárpolitikov, ktorí sa pri spomenutomvýročí vyjadrovali k doterajšiemu vývoju Slovenska, nemalo také kritickévyjadrenia. O čo svoje názory  opieraš  ? Nie si priveľký pesimista  ?

Nezachytil som zásadné štátnické vyjadrenia politikov k vývoju Slovenska od roku1993. Iba obviňovanie sa zo zlodejín, jedna vláda kydala na druhú, nástupcovia na predchodcov... Ak si aj pogúglime svetom internetu, nenájdeme nejakú hlbokú reflexiu uvedených rokov. Aspoň ja som nenašiel, možno je to moja chyba.

A svoju skepsu k súčasnému Slovensku opieram o aktuálnu skutočnosť ! Podľa  ustálených politologických  teórií, ako sadajú nájsť v učebniciach politológie a referátoch študentov, máštát svoje vonkajšie i vnútornéfunkcie.  

Vnútorné funkcie štátu sú :

1. Bezpečnostná – zaistenie bezpečnosti, zdravia občanov a ichmajetku, zaistenie fungovania  

 všetkýchštátnych orgánov a inštitúcií.

2. Právna – zaistenie rešpektovania právneho  poriadku  štátu  vo všetkých oblastiach.

3. Ekonomické- zabezpečenie  pravidiel  chodu  ekonomiky.

4. Sociálna – zabezpečenie občanov štátu počas choroby, staroby,straty prostriedkov na slušný život

  ajedlo.

5. Kultúrna – staranie sa o kultúru štátu, kultúrnededičstvo, kultúrne vzdelanie obyvateľov, podpora

 školstva.

 

Vonkajšie funkcie štátusú:

1. Zabezpečovaniedobrých vzťahov s inými štátmi – je topôda diplomacie.

2. Reguláciazahraničného obchodu – ide o stanovanieobchodných podmienok importu a exportu.

3. Obrana územia – ideo prípadné odvrátenie útoku na krajinu, alebo účasť na medzinárodnej  

 vojenskej akcii.

 

  Mojaotázka je prostá:  Čo z uvedenýchfunkcií   náš  štát zabezpečuje na potrebnej úrovni pre svojich  občanov  ?  Čo sislušne plní zo  svojich základných povinností,  kvôli ktorým kedysi ako inštitút  vznikol  ? Môžemesa občania  na svoj štát spoľahnúť ? Robívo vzťahu k nám, to čo robiť má ?  Máme dostatok dôvodov, aby sme si homohli vážiť  ? Poviem  ti,  ako ja vnímam  náš  štát:ako monštrum, ktoré nás  neustáleobťažuje, šikanuje, sekíruje !  Správa saako bezohľadný stredoveký  feudál, berie, buzeruje a otravuje !  Je ako arogantné ľudské „hovado,“ robísi čo chce, nerešpektuje  okrem mocných  a cudzích nikoho, ani vlastné právo, anipravidlá, ktoré vytvoril !  Principiálne ustupuje cudzím záujmom Mám pocit, myslímsi – a to formulujem veľmi premyslene takto opatrne -  že jeho vrcholoví predstavitelia  iba plnia záujmy  skupín ľudí, ktorých by sme pokojne mohli označiť prinajmenšom za lumpova darebákov, ak nie priamo za zločincov. Náš štát, ak takto personifikujeme  súčasných i väčšinu bývalých politikov v jeho čele za uplynulých 20rokov, sa správa  akoby  tu nebol  on  prenás, ale my pre neho ! Akoby nám bol iba bacharom !  A to tí tzv. bachari vykonávajú záslužnúprácu, spravidla strážia odsúdených väčších, či menších zločincov. Občania Slovenska však nie sme en bloczločinci !  Necítim sa v takom štáte komfortne ! Myslím si, že jeho vrcholoví  predstavitelia zväčša nie sú pre nás príkladommorálky, pravdovravnosti, spoľahlivosti, ale ani profesionálnej odbornosti !   Ichslová nemajú váhu, veľká  väčšinaľudí im neverí  !  Natakýto štát nie som hrdý !   Môžeme ísť  bod  po  bode z uvedenej teórie štátua zistíme, že tento skanzen sineplní prakticky nič zo svojich povinností voči vlastným občanom !

5. Nevnímaš to priveľmisocialisticky ? Má sa štát starať o svojich občanov ? Nie je každý  človek zodpovedný  sám  za  seba  ?  Si prívržencom silného sociálneho  štátu ? Chceli sme predsa slobodu, teda ajslobodu postarať sa o seba a svoju rodinu...

   Som prívržencom štátu, ktorý  je  silný v tom, že je stabilný, funkčný a poctivý.  A ako taký  vyžaduje dôsledné dodržiavanie pravidiel od všetkých  rovnako  bez  rozdielu ich momentálneho ekonomického, či spoločenského postavenia, že sa v ňom po každých voľbách nemenia základné princípy jeho fungovania. Silný štát má  stabilnépodnikateľské prostredie, optimálny daňovýsystém,  primeraný, poctivý, odbornezdatný  a výkonnýadministratívny aparát, bezchybnúvymožiteľnosť práva, ergo dôveryhodné súdnictvo a pod.  A samozrejme, vytvára  prostredie v ktorom môžu  slušne  žiť  všetcislušní ľudia.  Na potrebnej úrovni zabezpečí starých, slabých a chorých.  Okrem  iného na to predsa  kedysi  historicky vznikol  ako  inštitút.  Aby ľuďom zabezpečil  to, čo si objektívne nemôžu zabezpečiť  sami. No toto  monštrum  funguje  skôr  naopak, chráni lumpov rôzneho druhu a okráda bezmocných a slušných  ! Nechá sa vydržiavať svojimi  občanmi a siaha  im na ich občianske slobody !

 A ak sa štát nevie, nechce alebo nedokáže „starať“  o svojich občanov ako sa mu z logikyveci patrí , tak nech nás aspoň neotravuje a nech nás nechá na pokoji !  On sa o základné  vecí  ľudí starať nevie, ale ľudia – občania smepovinní starať  sa o blahobyt  jeho predstaviteľov !  Vnímamto tak a myslím si, že tak je to  zvrátené ! 

6.  Povedal si, že štát námsiaha na naše občianske slobody.  Mášpocit, že Ťa  tento štát obmedzuje , žeti berie slobodu  ?  Za minulého režimu si bol slobodnejší ?

   Obávam sa, že je to také plazivé obmedzovanieslobody.  Zákerné, nenápadné,  bez povšimnutia väčšiny ľudí, postupné a potupné,zdôvodňované opäť šľachetnými úmyslami. Prekáža mi obmedzovanie  hotovostných platieb,  sledovanie internetu,  slávna ohlasovacia povinnosť,  čipovanie zvierat ... vnucovanie cudzíchpravidiel  spôsobu života v rozpores našimi tradíciami, veľkorysá a už povinná politická korektnosť,ktorá nedovoľuje nazývať  veci  pravými menami a rozkladá prirodzený poriadok sveta . Slovensko je dnes  neokolonizovanou  krajinou, kolonizovanou  ekonomicky  aj právne.  V čom je rozdiel medzi koloniálnymprávom 18. – 19. storočia aplikovaným  v kolóniách vtedajších mocností a aproximáciourôznych nariadení bruselských komisií,ktoré, ako je notoricky známe,  niknevolil a nikomu sa nezodpovedajú ?   Pod zámienkou bezpečnosti  občanov a urýchlenia  rôznych druhov služieb vytvárajú  sa databázy údajov o ľuďoch, o ichzvykoch, na rade sú tzv. biometrické pasy a občianske preukazy s čipom,čipy do áut ...  Z histórie vieme,že už boli zariadenia v ktorých mal človek na ruke vytetované číslo... Uvedomuje si jednotlivec, že nikohonie je nič do jeho súkromia ?  Ako nesmierne nebezpečný vnímam  fakt, že  nielen mladí ľudia  berú tieto záležitosti ako samozrejmú súčasť dnešného života, akoby totak malo byť  a ako by to bolov poriadku !  Nie je tov poriadku !  Nemá  to tak byť ! Pokiaľ nie som psychopat, zločinec, nebezpečný pedofil, aj keď totokonkrétne  už  čoskoro možno nemusí byť  problém... nik nemá právo sledovať môj pohyb,moje peniaze, nákupné zvyklosti, internet, názory ! O tom ako bezmyšlienkovito   toto tiché obmedzovanie slobôd vníma verejnosť, svedčí najnovšia smiešna kauza s čipovaním zvierat. V úctivom predklone naši politicischválili paškvil, ktorí ani nikto zvonku nežiadal, urobili poddanskú nadprácua potom zistili, že je to hlúposť ! A ľudia tupo chodili a robili, čo im hlupák nariadil ! A napreferenciách zodpovedných  tá opakovane sa prejavujúca obmedzenosť nemá žiaden vplyv...

   A k ekonomickej kolonizácii  toľko: neuznávam globalizáciu, je to lenrozširovanie trhov pre najväčšie  firmy  sveta  a nástroj na generovanie čoraz väčšieho zisku pre vymedzený okruhmajiteľov  na úkor ostatných. Vykrádanie prírodných zdrojov a pracovnej sily a sústreďovanie bohatstva do rúk úzkejskupiny ľudí bez zábran, najlepšie dokumentujú úvahy o sprivatizovanívodných zdrojov, o práve človeka na 25 litrov vody na deň na hygienua päť litrov na pitie. Za vodu nadtento limit by vraj mali ľudia platiť ako za akýkoľvek iný tovar... Ktože zo šialencovpropagujúcich tieto zvrhlosti tú vodu vyrobil ? 

 Nemáme politikov, ktorí by zásadne obhajovalizáujem Slovenska. Naopak ! Sú schopní predať čokoľvek. Za uplynulých 20 rokov predali, alebo rozkradli všetko, čomalo pre Slovensko a jeho občanov cenu. Je veľmi málo toho, čo funguje azostalo  naše. Tento štát garantuje ibajedno: že negarantuje vôbec nič ! 

7. Pracuješ už takmer 30 rokov v školstve. Je toveľká  a stále aktuálna  téma. Akohodnotíš jeho súčasnú úroveň ?

 Ďalšia  katastrofa ... Ale ktorá oblasť súčasného Slovenska nevyzerá dnes ako jedna veľká katastrofa ? Či je toškolstvo, zdravotníctvo, sociálny systém, šport, politika, životnéprostredie... A takmer všadeobrovská mravná kríza v spoločnosti ako takej, úplné prevrátenie hodnotového systémusúčasnej európskej civilizácie, ktorá sa pôvodne formovala ako civilizáciakresťanská. Abnormality forsírované ako trendy, zlodeji ako úspešnípodnikatelia, hlupáci ako celebrity. A tento mravný odpad denne forsírovaný médiami pôsobí na našu mládež ! Zodpovednosť, vážnosť, úcta, právaa možnosti , no najmä rešpekt voči  škole a učiteľom v nej, je dnes  diametrálne inde, než bol hoci len pred dvadsiatimi rokmi. Namiesto pôvodne váženého povolania, poznáš tú dávnu „svätú trojicuv obciach a mestečkách : farár– richtár - učiteľ ? - je dnes z učiteľa nezaplatený a frustrovaný fackovací panák ! Milión vecí, ktoré musí,milión ktoré nesmie a pár drobností, ktoré môže... asi tak !

8.  Nie si priveľký pesimista  ? Čovnímaš ako zlé v školstve ? Kdevidíš jeho  najväčšie nedostatky ?

 Už v jeho základnom nastavení ! V tom, že ktosi vymyslel, že vzdelávanie je tovar a treba zaňplatiť ! Odvtedy sa financovanie škôl ráta „ na kusy.“ Počet žiakov krát sumapeňazí a vy si s tým v školách poraďte ako chcete. Pri súčasnompopulačnom vývoji a poklese počtu žiakov, je to úloha takmer neriešiteľná.  Vo väčšine škôl tento systém urobilz učiteľov – nech mi to prepáčia – lacné rajdy, ktoré ak chcú mať pokoj,predávajú sa hlboko pod cenu. Nemôžu sidovoliť nechať prepadnúť žiaka, lebo každý  jeden predstavuje peniaze, nemôžu  si  dovoliť veľmi vyskakovať, keďže každý rodič  niekoho má  a legislatíva je taká, že  učiteľ je v tomto systéme až na poslednom mieste, pričom zároveň musí  urobiť čokoľvek  a čokoľvek aj strpieť !  Takmer každá škola prijme každého žiaka a tento spôsob„prijímačiek“  nabieha už aj na väčšinu  vysokých škôl.  Biznis je biznis !  Stratil sa žiak, nepopísaný list na ktorý sa dajú maľovať krásne veci. Učiteľ stoná zavalený byrokratickými nezmyslami a je z neho obeťsystému! Podobne  je to aj v zdravotníctve, kde sa stratil  človek-pacient,  zostal  iba objekt a body,  ktoré z neho vyplynú. Vzdelaniea zdravie predsa nesmú  byť tovar !  Tento spoločenský systém, ako je u násnastavený,  ničí ľudskosť, popiera zdravýrozum, etiku, mravnosť  i morálku. A niekde z kúta  sa  smeje  peniaz, ktorý to celé riadi a teší sa,ako nás likviduje čoby živočíšny druh.  Súčasné vnímanie školstva spôsobuje, žeučitelia sú frustrovaní, nezaplatení, súpreťažení neuveriteľným množstvom absolútne zbytočnej byrokracie,a to až na úroveň šikanovania ! Tomnožstvo tabuliek a výkazov mení ich prácu na prácu akoby úradníkovštatistiky. Pritom majú učiť, mať čas na sebavzdelávanie a tvorivosť, ajna oddych a psychickú regeneráciu. Len pre ilustráciu obludnej byrokracieuvediem jeden príklad: tzv. školské vzdelávacie programy.  Ak má škola, ako je naša, 38 študijných a učebných odborova školský vzdelávací program pre jeden odbor má tak 300-400 strán, vynásobsi to počtom odborov a zistíš, že máme vytvoriť 15 000 strán textov, ktorév podstate nik nečíta a nik nepotrebuje... A to je iba jedenpríklad a za jednu  školu.  Koľko je  takých v celom systéme ?! A dá sa uviesť mnoho ďalších nezmyslova zbytočne komplikovaných a nelogických postupov, ktoré sú školynútené robiť ... 

 Veľkým zdrojom problémov školstva je aj súčasná legislatíva, prostredníctvomktorej má kde kto množstvo práv a nárokov voči učiteľom, tí sú zodpovední za všetko možné aj nemožné, ale pritom samisú málo chránení pred rôznymi druhmi útokov. Príkladov je nadostač po celom Slovensku. Vie sa o toma ... NIČ ! Súčasná práca učiteľa je nesmierne vyčerpávajúca psychickya podľa môjho názoru, by učiteliamali mať nárok na dôchodok prinajmenšom po tridsiatich odpracovaných rokoch.   A neberiem argumentáciu, že by na toneboli peniaze ! Myslím, že v systémeškolstva je dosť peňazí, len saneuveriteľným  spôsobom míňajú  a veľká  časť z nich mimo priameho  výkonu  v školách ! Ako som povedal: biznis je biznis...

9. Ale za vzdelávanie  sa predsa platilo aj kedysi v kolískedemokracie – v starom Grécku, či Ríme ...

A za feudalizmu bolo neprístupné dievčatám... Kedysi nebol systém sociálnejsolidarity, nebol ani dôchodkový systém ... dnes sme však ďalej. Aspoň v technológiách, ak nie v mentalite... Zdravie a vzdelanie považujem za  základné hodnoty, ktoré mravná a múdra spoločnosť  má vnímať inak ako tovar !  Sú ako výkonný procesor v dobrom počítači. Meniť ich na  tovar  znamená zneprístupňovať  ichnajvyššiu kvalitu  čo najširšiemu okruhuľudí. To  potom  oslabuje zdravie spoločnosti ako celku.

10. Každá spoločnosť však predsa len má svoje vrstvy, rovnostárstvo zmizlo so socializmom.  A aj vtedajšie rovnostárstvo  bolo iba proklamované a žili rovnía rovnejší...

To nepopieram a ani netvrdím, že by rovnostárstvo malo byť. Každý nedokáže skočiť 180 cm do výšky. Myslelsom to však tak, že v dostupnosti ku vzdelaniu a zdravotnejstarostlivosti, k vymožiteľnosti práva, k ochrane majetkua tým ostatným veciam, má štát pristupovaťk svojim občanom rovnako. Jepovinný prostredníctvom svojich inštitúcií zabezpečiť rovnosť prístupu všetkým a stíhať a trestať týchvlastných zamestnancov, ktorí tak nerobia ! Náš „režim“ je v praxi nesmierne nevyvážený.  Takmer všade hrubá sila, arogancia , ktoz koho a nie kto s kým a za čo pozitívne, ale ktos kým proti komu... Sebaobdiv, povýšenectvo, výlučnosť namiesto pokory a skromnosti... Je to veľmi zlé !

 11.  Máš predstavu, ako daný stav v školách riešiť  ?

 Jeden z mojich skvelých učiteľov mi bol aj futbalovým trénerom. Ten nám hovoril o futbale :„Chlapci, futbal je veľmi jednoduchá hra. A čím je jednoduchší, tým je krajší !“ Aplikoval by som toto  konštatovanie  aj na školstvo: vzdelávanie a výchova je jednoucháhra. A čím bude jednoduchšia,  týmbude lepšia.  Zásady kresťanskej morálkysformuloval podľa Biblie Boh a stačilo mu na to desať bodov... Desatoro božích prikázaní prostredníctvom Mojžiša dal ľuďom. Ak by sme tieto zásady všetci dodržiavali, svet by vyzeral úplne inak.Takže, ak by to bolo v mojej moci, maximálne by som zjednodušil celý systém súčasného školstva,  prejavoval  by som väčšiu dôveru  voči  schopnostiamľudí v školách, dal by som školám podstatne viac slobodného priestoru na ichprácu, posilnil spoločenské postavenie učiteľa úpravou legislatívyi finančným ohodnotením a následne formoval  spoločenské  vnímanie  tejto práce k jej väčšiemu uznaniu.  Najjednoduchšie by bolo všetok ten súčasnýgalimatiáš pravidiel, povinností, príkazov a zákazov, hlúpych nariadenía zbytočnej administratívy celkom  zrušiť , vrátane tých rozličných kvázi školských inštitúcií s bizarnými názvami,  a začať úplne odznova. A zarozhodujúce určiť to, čo chcú a potrebujú ľudia v školách, priamo  vovýkone  tejto  práce a nie to, čo často vymýšľajú byrokrati, ktorí majú soškolami spoločné iba to, že do nich kedysi chodili ! Verím, že takéto nastavenie by vrátilo do škôl energiu, pohodu, radosťz tvorivej práce a následne  aj v priemere lepšie výsledky vo výchovea vzdelávaní, než sú často  teraz.  Správanie sa rôznych úradov  zasahujúcich  akýmkoľvek spôsobom do chodu škôl  je veľmi často postavené na nedôverek ľuďom v školách, povýšeneckom poúčaní učiteľov ako a čo robiazle a ako by to mali robiť, puntičkárskom nariaďovaní a rozdávaní príkazov k akýmkoľvek činnostiam, akoby  učitelia  spadli  z jahody  a boli  retardovaní ! Podobne by však bolo treba veci  riešiť nielen  v rezorte školstva, ale v celom štáte. Toľkozbytočného, čo tu máme, toľko zaťažujúceho štátnu kasu a otravujúceho námkaždodenný život. Som si istý, že tento kolotoč už nejde zastaviť rozumom,niečo sa musí stať !

 

Ďakujeme za rozhovor !

 

Autori : Dalimil Kronika + JK

Rozhovor je publikovaný na blogu Populivox.sk

Peter Bulík rozhovor autorizoval, v prepise nič nezmenil.

Peter Bulík

Peter Bulík

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

človek so záujmom o množstvo vecí Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu